نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی |آموزش ، مشاوره ، کنکور ، محمد گنجی
Header ad

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

دانش آموزان هنرستان و کارو دانش ( به غیر از چند رشته )

تا قبل از پیاده شدن سیستم جدید آموزشی (۶-۳-۳ ) ۱۱ سال درس می خوندن و دیپلم می گرفتن ، بعد از دیپلم دیگه نیازی به گذروندن پیش دانشگاهی نداشتن و می تونستن تو کنکور کاردانی شرکت کنن و کاردانی بگیرن

بعد از کاردانی ، بچه های هنرستانی می تونستن تو کنکور کاردانی به کارشناسی شرکت کنن ویا از مدرک کاردانی به عنوان پیش دانشگاهی استفاده کنن و تو کنکور سراسری شرکت کنن

اما حالا هنرستانی ها هم باید ۱۲ سال درس بخونن

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی
نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سه ساله شدن هنرستان‌ها و رشد ثبت نام در شاخه فنی‌و حرفه‌ای از نیاز به ۱۶ هزار و ۶۰۰ هنرآموز و ۲۰ هزار استادکار برای سال تحصیلی آینده خبر داد.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

محسن حسینی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رسیدن به سهم ۳۸ درصدی ورود به شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در سال اول برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است اظهار کرد: تا هفته گذشته این شاخص به عدد ۳۶.۵ درصد رسیده است و شاهد رشد ثبت نام در این دو شاخه بوده‌ایم که ۱۶ درصد سهم فنی و حرفه‌ای و ۲۰.۵ درصد سهم کاردانش بوده است.

وی افزود: البته با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها از سال آینده در ثبت نام‌ها با احتیاط حرکت می‌کنیم، زیرا اگر سال آینده نیز به همین میزان ثبت نام داشته باشیم قطعا با کمبود فضای کارگاهی و آموزشی روبرو خواهیم شد. از آنجا که یک پایه به این مقطع افزوده می‌شود به لحاظ نیروی انسانی برای سال آینده فقط به  ۱۶ هزار و ۶۰۰ هنرآموز و ۲۰ هزار استادکار نیاز پیدا می‌کنیم.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش درباره شیوه‌های جذب نیروی انسانی جدید گفت: ظرفیت جذب نیروی ما از طریق دانشگاه فرهنگیان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دبیر فنی است و اگر استخدامی صورت بگیرد ممکن است ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر را به  هنرستان‌ها اختصاص دهند. بنا به همین علل باید بالابردن آمارهای ثبت نام با احتیاط صورت گیرد.

حسینی مقدم ادامه داد: علیرغم پیش بینی‌های صورت گرفته، طی یک تا دو سال گذشته نتوانستیم هنرستان‌ها را به معنای واقعی تجهیز کنیم که باید برای آن چاره جدی اندیشیده شود تا با چالش جدی در سال‌های پیش رو مواجه نشویم.

محمد شریف‌زاده، مدیرکل آموزش متوسطه فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به برخی تغییرات ساختاری و محتوایی آموزش‌های هنرستانی پس از تغییر نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: برای عملیاتی کردن «سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش» لازم است «برنامه درسی ملی» نیز نهایی شود چرا که این برنامه مشخص می‌کند که هر کدام از دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی باید چه برنامه درسی و محتوای آموزشی و به چه میزان داشته باشند.

وی افزود:‌ پس از تصویب نهایی برنامه درسی ملی که هم‌اکنون در شورای عالی آموزش و پرورش تحت بررسی است، وارد مباحث و برنامه‌های مربوط به شاخه‌های تحصیلی خواهیم شد و این برنامه‌ها نیز ساعات آموزش سالانه را در هر دوره تحصیلی مشخص و تعیین می‌کند؛ به عنوان مثال، برای ۳۴ هفته و هفته‌ای ۴۰ ساعت آموزش، ساعات مشخصی را برای دروس تخصصی و دروس عمومی معیّن می‌کند.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی
۳ ساله شدن دوره آموزشی هنرستان‌ها از سال ۹۵

* احتمال کاهش رشته‌های هنرستانی در سال آینده بر اساس “آمایش سرزمین”

شریف‌زاده تصریح کرد: در رابطه با هنرستان‌ها، آنچه که تاکنون مشخص شده این است که دوره‌ آموزشی هنرستان‌ها از دو سال به سه سال افزایش می‌یابد؛ این در حالی است که هم‌اکنون رشته‌های هنرستانی (به استثنای ۹ رشته هنری) «پیش‌دانشگاهی» ندارند، اما از سال تحصیلی ۹۶ – ۹۵ هنرستان‌ها نیز سه ساله می‌شوند که فرصت خوبی است تا با آرامش و وقت کافی و کیفیت بهتری آموزش‌های فنی و مهارتی به دانش‌آموزان ارائه شود.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش افزود: با در نظر گرفتن شروع تغییرات نظام آموزش و پرورش از سال آینده، از سال تحصیلی ۹۶ – ۹۵ که در آن سال به جای دوم متوسطه فعلی، پایه اول متوسطه نظام جدید ایجاد خواهد شد، هنرستان‌ها سه ساله می‌شود.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

وی در رابطه با تغییر احتمالی عناوین دیپلم‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در ساختار جدید آموزش و پرورش نیز گفت: در این رابطه چون برنامه درسی رشته‌های هنرستانی مد نظر قرار دارد، احتمالاً‌ تعداد رشته‌ها قابل تغییر نخواهد بود؛ چرا که براساس برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های کلی اشتغال که اخیراً‌ از سوی مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شده، آموزش و پرورش مکلف است که بر اساس نیاز بازار کار دانش‌آموزان را به سمت رشته‌های مختلف از جمله رشته‌های جدید هدایت کند.
نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

شریف‌زاده خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر با ساماندهی صورت گرفته در شاخه فنی‌ و حرفه‌ای ۴۳ رشته تحصیلی و شاخه کاردانش ۲۴۳ رشته تحصیلی فعال داریم که البته ممکن است در سال تحصیلی آینده برخی از این رشته‌ها به تناسب نیازهای بازار کار و «آمایش سرزمین» کم شود.

وی در رابطه با تأمین نیروی انسانی متخصص در جریان کم و زیاد شدن رشته‌های هنرستانی تأکید کرد: در هنرستان‌ها رشته‌هایی داریم که «هم گروه» هستند و هر کدام از آنها شامل چندین «مهارت» متنوع می‌شود و نیروی انسانی نیز آموزش‌های دانشگاهی را در سطح «گروه» گذرانده است؛ همچنین بخشی از آموزش‌ها نیز در شاخه کاردانش از طریق دستگاه‌های خارج از آموزش و پرورش انجام می‌شود و نیروی انسانی لازم نیز در همان دستگاه وجود دارد.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

* “فنی و حرفه‌ای و کاردانش” همچنان جدا باقی می‌ماند

شریف‌زاده در ادامه در رابطه با چرایی تقسیم‌بندی رشته‌های هنرستانی به دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و اینکه در آینده نیز همین تقسیم‌بندی باقی می‌ماند یا خیر، اظهار داشت:‌ اهداف آموزش و پرورش در شاخه فنی و حرفه‌ای با کاردانش متفاوت است؛ بر این اساس، در «فنی و حرفه‌ای» آموزش‌ها مشتمل بر چند مهارت است که با «عمق کمتر و گستره‌ بیشتر» ارائه می‌شود، اما در «کاردانش» آموزش ناظر به یک مهارت مشخص است که با «عمق بیشتر و گستره کمتر» ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش متوسطه فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش تصریح کرد:‌ در رابطه با اینکه در آینده نیز آموزش‌های هنرستانی به همین شیوه باقی می‌ماند یا خیر، باید منتظر باشیم تا در برنامه‌های کلان آموزش و پرورش تکلیف این مسئله روشن شود اما فعلاً‌ به همین شیوه باقی می‌ماند.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی
طرح مجدد ایجاد ششمین گروه آزمایشی در کنکور سراسری ، برای هنرستانی‌ها

وی همچنین درباره شیوه کنکور دانش‌آموزان هنرستانی برای ورود به دانشگاه در نظام جدید آموزش و پرورش عنوان کرد: تاکنون با توجه به اینکه دانش‌آموزان هنرستانی «پیش‌دانشگاهی» نداشته‌اند، در ورود به آموزش عالی باید در مسیر مشخص و محدود آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای قرار می‌گرفتند و دوره کاردانی را می‌گذراندند، اما با توجه به اینکه در نظام جدید آموزش و پرورش تمام دانش‌آموزان اعم از هنرستانی و نظری بدون گذراندن پیش‌دانشگاهی و با ۱۲ سال درس خواندن فارغ‌التحصیل می‌شوند، فرد دیپلمه هنرستانی علاوه بر امکان ورود به دانشکده‌‌های فنی و حرفه‌ای وزارت علوم (آموزشکده‌های سابق آموزش و پرورش)، امکان تجربه روش‌های جدید را نیز خواهد داشت.
نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی
شریف‌زاده اضافه کرد: در این رابطه آموزش و پرورش به دنبال این است که از وزارت علوم درخواست ایجاد یک گروه آزمایشی جدید با عنوان فنی و حرفه‌ای را علاوه بر گروه‌های آموزشی پنجگانه فعلی در آزمون سراسری مطرح کند که تاکنون به دلیل مشکل پیش‌دانشگاهی امکان اجرای چنین روشی نبوده است اما با تغییرات نظام آموزش و پرورش به نظر می‌رسد امکان اجرای این روش بهتر فراهم شود.

خبرگزاری ایسنا:مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش، درباره آمار هنرجویان رشته کاردانش در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: علی رغم اینکه در نیمه دوم مهرماه قرار داریم، تا کنون حدود ۸۶۷ هزار نفر از دانش آموزان پایه نهم در پایه دهم ثبت نام کرده‌اند. البته هنوز ورود اطلاعات به سامانه سناد (سامانه ثبت نام دانش آموزی) تکمیل نشده است و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: سال گذشته شمار دانش آموزان ثبت نام شده در این مقطع ۹۶۰ هزار نفر بود و پیش بینی می شود هنوز اطلاعات ۱۰ هزار دانش آموز وراد سامانه نشده باشد، برای اعلام نهایی آمار باید تا ۱۵ آبان منتظر بمانیم.

مدیرکل دفترآموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس آمار سامانه سناد بیش از ۱۶ درصد جمعیت دانش آموزی در این مقطع، در شاخه کاردانش، ۱۷ درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای و مابقی در رشته های نظری ثبت نام کرده‌اند و  رشد محدود دو تا سه درصدی در شاخه کاردانش داشته ایم.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی
آذرکیش درباره تاثیر هدایت تحصیلی در گرایش دانش آموزان به سمت شاخه های فنی و کاردانش گفت: امسال هدایت تحصیلی پس از ۲۲ سال به پایه نهم آمد و شرایط هدایت تحصیلی نیاز به اطلاع رسانی بیشتر به خانواده‌ها داشت. امسال  همه دانش آموزان باید پرونده خود را از پایه نهم می‌گرفتند و در دبیرستان متوسطه دوم ثبت نام می‌کردند در صورتی که در گذشته دانش آموزان اول دبیرستان را می گذراندند و معمولا حود ۶۰ درصد آنها بعد از انتخاب رشته در همان مدرسه خود می‌ماندند که کمی شرایط را متفاوت کرد.

وی ادامه داد: امید است سال آینده هدایت تحصیلی بهتر اطلاع‌رسانی شود و شاهد استقبال خوب خانواده‌ها از هنرستان‌ها باشیم. هدف‌گذاری برای دوره جدید بر اساس نشان‌گرهای ارزشیابی و با برنامه ریزی که از ابتدای سال داشتیم انجام شده و سال آینده وضعیت بهتر خواهد بود. به منظور رونق کار و تولید نیاز جدی به تربیت نیروی حرفه ای داریم.

مدیرکل دفترآموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره تامین نیروی انسانی برای شاخه کاردانش گفت: برای امسال هزار و ۸۰۰  سهمیه استخدامی ما در دوقالب استادکار و هنرآموز جذب شدند و دوره‌های یک ساله صلاحیت حرفه‌ای را در دانشگاه شهید رجایی گذراندند و برنامه کارورزی‌شان انجام شده است، بخشی دیگر از نیاز ما نیز از طریق فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید رجایی تامین شده است.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

آذرکیش با بیان اینکه سه ساله شدن هنرستان‌ها از سال تحصیلی جاری کلید خورده است و در سال ۹۷ سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مستقر و نظام جدید کامل می‌شود گفت: با توجه به استقرار نظام جدید، نیاز به نیروی انسانی وجود دارد و امسال هرکجا با کسری مواجه شویم در قالب حق‌التدریس  جبران می‌کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای در حالی از مکاتبه وزارت آموزش و پرورش با مسئولان وزارت علوم برای راه‌‎اندازی گروه آزمایشی فنی و حرفه‌ای در کنکور سراسری دانشگاه‌ها خبر می‌دهد که رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای این موضوع را رد می‌کند.

به گزارش مهر، موضوع اجرای نظام آموزشی ۶-۳-۳ در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ که چندی پیش به طور رسمی از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد، تمام پایه ها و مقاطع تحصیلی را تحت تاثیر خود قرار داد و دانش آموزان در هر مقطع و پایه تحصیلی را به این فکر واداشته که تکلیف آنها در نظام آموزشی جدید چیست و ادامه تحصیل آنها چگونه است؟

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

یکی از گروههای تحصیلی که خود را در معرض تغییرات گسترده و عمیق می بینند، هنرجویان رشته های فنی و حرفه ای هستند که با تغییر نظام آموزشی جدید درباره ادامه تحصیل خود پرسش‌های متعددی دارند و نمی دانند از این پس باید چند سال تحصیلی درس بخوانند.

در نظام آموزشی فعلی، دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش همچون سایر دانش آموزان دیگر در سال اول متوسطه انتخاب رشته می کنند و سپس دو سال پیاپی در یکی از زیر شاخه های رشته فنی یا کاردانش تحصیل می کنند و در سال سوم متوسطه در صورت تمایل به ادامه تحصیل در کنکور دانشکده های فنی و حرفه ای کنکور می دهند این در حالی است که دانش آموزان رشته های نظری، علوم ریاضی، تجربی و ادبیات و علوم انسانی و علوم معارف اسلامی باید برای شرکت در کنکور سال چهارم یا همان پیش دانشگاهی را نیز سپری کنند.

پرسشی که هم اکنون برای دانش آموزان فنی و حرفه ای به وجود آمده این است که با اجرای نظام آموزشی ۶-۳-۳ و حذف پیش دانشگاهی با شرایط مشابه و برابری که دانش آموزان این رشته با سایر رشته های نظری پیدا می کنند، تکلیف آنها چه می شود، آیا در ادامه تحصیل آنها در دانشگاهها تغییری ایجاد می شود و آنها هم می توانند بدون هیچ مشکلی در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد شرکت کنند؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ ” محمد شریف زاده” مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش رفتیم، که وی اخبار جدیدی را در این باره داد و گفت: با تغییر نظام آموزشی به ۶-۳-۳ دانش آموزان فنی و حرفه ای همچون سایر دانش آموزان رشته های نظری ۱۲ سال تحصیل می کنند و تفاوتی با آنها ندارند و می توانند در کنکور سراسری دانشگاه‌ها شرکت کنند.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

شریف زاده همچنین از رایزنی با وزارت علوم در این باره خبر داد و گفت: به همین منظور با وزارت علوم رایزنی کردیم که امکان اضافه شدن گروه فنی و حرفه ای به پنج گروه آموزشی کنکور سراسری اضافه شود تا دانش آموزان فنی و حرفه ای بتوانند همچون سایر دانش آموزان در دانشگاههای دولتی پذیرش شوند؛ تا کنون با آنها توافقاتی داشته ایم اما این بحث هنوز نهایی نشده است.

به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای، طبق پیشنهادات اولیه ۲۵ رشته ای که هم اکنون در آموزشکده های فنی و حرفه ای در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته وجود دارد به کارشناسی پیوسته تبدیل و داوطلبان کنکور در رشته های فنی و حرفه ای در این رشته ها پذیرش می شوند.

به گفته شریف زاده اگر این طرح از سوی وزارت علوم پذیرفته نشود، بازهم دانش آموزان فنی و حرفه ای می توانند علاوه بر شرکت در کنکور مخصوص خود، همچون سایر دانش آموزان رشته های دیگر در کنکور سراسری و رشته های مورد دلخواه شرکت کنند.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

اما سهراب رضایی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، سخنان مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش را به طور کلی رد و تنها عنوان کرده است: تنها طرح ما این است که این دو کنکور به طور مجزا برگزار نشود و قرار نیست داوطلبان این رشته بتوانند همچون سایر دانش آموزان در دانشگاههای دولتی پذیرش شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین گفته است: به هیچ وجه قرار نیست ۲۵ رشته ای که هم اکنون در آموزشکده های فنی و حرفه ای در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته داریم به کارشناسی پیوسته تبدیل شود و داوطلبان کنکور سراسری در رشته های فنی و حرفه ای در این رشته ها پذیرش شوند بلکه برای آنها کنکور جداگانه برگزار می شود.

در این میان و با وجود تناقض در گفته های مسئولان اکنون بیش از ۷۶۰هزار دانش آموز دوره متوسطه در ۴۳ رشته فنی و حرفه ای تحصیل می کنند که وضعیت تحصیلی آنها هنوز مشخص نیست.

نظام جدید برای دانش آموز هنرستانی

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.