Header ad

سلامتی | راحت بخواب استرس کم میشه

۹۷۰x90

تاثیر پری‌بیوتیک‌ها در بهبود خواب و کاهش استرس

خواب | کاهش استرس باخواب راحت

میوه
میوه
زندگی > تغذیه – همشهری آنلاین:
مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف پری‌بیوتیک‌ها به بهبود خواب کمک کرده و از تاثیرات فیزیولوژیکی استرس می‌کاهد.

به گزارش خبرنگار مهر، پری‌بیوتیک‌ها از جمله فیبرهای غذایی هستند که به طور طبیعی در غذاهای نظیر کاسنی،کنگر فرنگی، سیر خام، تره فرنگی، پیاز، مارچوبه و جودوسر و همچنین شیر سینه یافت می‌شود.

پری‌بیوتیک‌ها از انواع خاص فیبرهای غیرقابل هضم هستند که برای تحریک رشد باکتری‌های پروبیوتیک در بدن ضروری است.

یافته‌ها نشان داد موش‌های دارای رژیم غذایی پری‌بیوتیک در مقایسه با موش‌های بدون رژیم غذایی پری‌بیوتیک، زمان بیشتری در خواب NREM (حرکت چشمی غیرسریع) سپری می‌کردند که خوابی آرامش بخش و تجدیدکننده نیرو بوده و در آن خواب دیدن اتفاق نمی‌افتد.

رابرت تامسون، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کلورادو، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم پری‌بیوتیک رژیمی موجب بهبود خواب NREM و همچنین خواب REM بعد از یک اتفاق استرس زا شد.»

مونیکا فلشنر، عضو دیگر تیم تحقیق، در ادامه می‌افزاید: «با در نظر گرفتن این موضوع که خواب NREM کافی و تغذیه مناسب می‌تواند بر رشد و عملکرد مغز تاثیر گذارد و مشکلات خواب هم در اوایل زندگی شایع است، این امکان وجود دارد که رژیم غذایی غنی از پری‌بیوتیک‌ها در سال‌های اول زندگی به بهبود خواب کمک کرده، از میکروبیوم‌های روده حفاظت کرده و سلامت بهینه مغز را افزایش دهد.»

پری‌بیویتک‌ها متفاوت از پروبیوتیک‌ها هستند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌هایی هستند که به حفظ تعادل طبیعی روده‌ها در یک موجود زنده کمک می‌کنند. دستگاه گوارشی طبیعی انسان حاوی ۴۰۰ نوع باکتری پروبیوتیک است که موجب کاهش رشد باکتری‌های مضر می‌شوند و به بهبود سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کند.

 

خواب خوب با کاهش بهتر وزن همراه است

 

 بهبود خواب و کاهش استرس
بهبود خواب و کاهش استرس
به گفته محققان، در کنار کاهش مصرف کالری و افزودن ورزش، خواب کافی نقش مهمی در مقابله با اضافه وزن دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعات نشان می‌دهد کمبود خواب و بی‌خوابی موجب افزایش ترشح هورمونی می‌شود که اشتها را تحریک کرده و موجب کاهش هورمون سیری و انتقال پیام سیری به مغز می‌شود.

از این رو افراد خواب آلود در مقایسه با کسانی که خوب استراحت کرده‌اند بیشتر احساس گرسنگی می‌کنند و تمایل به مصرف غذاهای آسان‌تر نظیر غذاهای غنی از چربی و کربوهیدرات دارند.

اکثر افراد بزرگسال باید حداقل هفت ساعت در شب بخوابند و گاهاً برخی به ۹ ساعت خواب نیاز دارند.

به گفته محققان برای داشتن خوابی خوب بهتر است قبل از خواب ورزش نکنید، بلکه ورزش را چندین ساعت قبل انجام دهید تا بدن فرصت کافی برای به خواب رفتن داشته باشید؛ قبل از خواب یک دمنوش گیاهی بنوشید؛ اتاق خوابی خنک، راحت و تاریک داشته باشید و هیچ وسیله الکترونیک و گجتی در اتاق نباشد.

خواب | کاهش استرس باخواب راحت

نوشیدن قهوه همراه با خواب خوب به تسکین درد کمک می‌کند

 بهبود خواب و کاهش استرس
بهبود خواب و کاهش استرس
بیماران مبتلا به درد مزمن می‌توانند برای تسکین درد خود از خواب خوب همراه با نوشیدن قهوه بهره گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان بیماران مبتلا به دردهای مزمن بغیر از مصرف داروهای مُسکن، می‌توانند از عادات خوب خواب به همراه مصرف قهوه بهره گیرند.

این مطالعه که بر روی موش‌ها انجام شد آشکار ساخت که پنج روز متوالی بی‌خوابی در حد متوسط می‌تواند حساسیت به درد را به شکل قابل توجهی به مرور زمان در موش‌های سالم تشدید کند.

مُسکن‌های رایج نظیر ایبوپروفن موجب توقف حساسیت به درد ناشی از کمبود خواب نمی‌شود. حتی مورفین هم در موش‌های بیخواب، کارآمدی‌اش را از دست داده بود.

در مقابل، هم کافئین و هم مودافینیل، گروه دارویی مورداستفاده برای اختلالات خواب، به شکل قابل توجهی حساسیت بیش از اندازه درد ناشی از بی‌خوابی مزمن و حاد را متوقف کردند.

کالیفرد وولف، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان کودکان بوستون، در این بار می‌گوید: «این یافته نوع جدیدی از مُسکن‌ها را نشان می‌دهد که قبلا موردتوجه نبودند، مُسکنی که به وضعیت بیولوژیکی حیوان بستگی دارد. این داروها می‌توانند به اختلال در چرخه درد مزمن کمک کنند. درد موجب اختلال در خواب شده، سپس درد را افزایش می‌دهد و بازهم موجب اختلال در خواب می‌شود.»

در این مطالعه، محققان تاثیرات بی‌خوابی مزمن یا حاد را بر خواب آلودگی و حساسیت به محرک‌های درد و همچنین محرک‌های غیردرد ارزیابی کردند.

سپس آنها داروهای استاندارد درد نظیر ایبوپروفن و مورفین و همچنین عوامل افزایش بیداری نظیر کافئین و مودافینیل را بررسی کردند.

یافته‌های این محققان در مورد انسان‌ها می‌تواند حاکی از آن باشد که مصرف عوامل تحریک کننده بیداری نظیر قهوه همراه با خواب خوب می‌تواند راهکاری موثر برای تسکین درد باشد.

خواب | کاهش استرس باخواب راحت

زیر فروشگاه

منبع نوشته:همشهری

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

زیر فروشگاه