همایش جمع بندی فیزیک کنکور در خرداد ماه برگزار می شود. و در مدت سه روز مطالب مهم و مفید فیزیک مرور می شود وتست هایی که مهمتر و پر تکرار هستند به طور کامل بررسی می شود
یکی از اصول موفقیت در کنکور داشتن برنامه ی منظم و متعادل است. در این برنامه باید به همه ی فعالیت ها (درس - استراحت- تست-خواب و...) اهمیت داد و برای آن اولویت بندی کرد. این برنامه هر هفته کنترل و اشکالات آن بر طرف شود
با توجه به این که تاثیر معدل سال سوم در کنکور امسال بین25 تا 40% خواهد بود می توان با افزایش معدل قسمتی از راه موفقیت به سوی کنکور را طی نموده وبا اطمینان بیشتری به سال چهارم قدم گذاشت
با توجه به شرایط جدید کنکور و تاثیر25 تا40% معدل در قبولی دانشگاه باید به فکر کسب معدل بالاتر و در نتیجه اطمینان خاطر بیشتر باشیم
 

مهندسي علمي كاربردي عمران

دانشكده صنعت آب و برق(شهيد عباسپور) آب، راز ماندگاري جهان و از عناصر اصلي بقا و دوام زندگي در كره زمين است. در عصر حاضر، اين مادة‌ حياتي در مصارف كشاورزي، خانگي و صنعتي نقش اساسي دارد و كمبود آن، مشكلاتي را در اكثر كشورها، بويژه كشورهاي خشك و نيمه‌خشك به وجود آورده است. گفته مي‌شود كه در سال‌هاي آينده، جهان با بحران جدي كمبود آب روبرو مي شود و حتي به گفتة دانشمندان، تا سال 2025 ميلادي، حدود 3 ميليارد نفر از ساكنان زمين، آب‌ آشاميدني نخواهند داشت. از همين رو، امروزه حفاظت از منابع آب و برنامه‌ريزي براي بهره‌برداري بهينه از اين منابع، يكي از نشانه‌هاي بارز و كليدي توسعه پايدار است و مديريت منابع آب كشورهاي مختلف جهان براي تأمين آب مورد نياز، سدهاي مخزني بزرگ احداث كرده و منابع آب زيادي را از فاصله‌هاي دور به مراكز مصرف منتقل مي‌كنند. دانشكده صنعت آب و برق شهيد عباسپور بر پاية همين نياز، درسال 1370 رشته‎هاي مهندسي عمران‌ـ بهره‎برداري از سه شبكه‎، مهندسي عمران ـ ساختمان‌‎هاي آبي و مهندسي عمران ـ بهره‎برداري ازشبكه‎هاي آب و فاضلاب را داير كرد. مهندسي علمي ـ كاربردي عمران ـ بهره‌برداري از سد و شبكه آيا مي‌دانيد در حالي كه ما در بخش‌هاي وسيعي از كشور دچار خشكسالي و كمبود آب هستيم، بيش از 30 ميليارد متر مكعب آب قابل استحصال در سطح كشور هرز مي‌رود؟ از سوي ديگر با وجود آنكه بشر در طول تاريخ هميشه با سيلاب‌ها زندگي كرده، هيچ‌گاه اثرات مخرب سيلاب‌ها مانند امروز نبوده است. بي‌شك براي مواجهه با اين مشكلات، يكي از بهترين‌ راه‌ها،‌ حفظ آب به ياري سدسازي و استفاده بهينه از آن است؛ كاري كه در حيطه فعاليت مهندسين عمران ـ آب است. در اين ميان مهندسين بهره‌برداري از سد و شبكه با به كارگيري بهترين روش‌هاي بهره‌گيري از سد نقش موثر و بسزايي در حفظ منابع آبي دارند. به عبارت ديگر، مديريت شبكه‌هاي آبياري و زهكشي قبل از اجرا،‌ در حين اجرا و پس از اجرا بر عهدة مهند‎سين اين رشته است و فارغ‌التحصيل اين رشته بايد بتواند، پروژه احداث يك سد را از زمان مطالعه تا احداث و بهره‌برداري كوتاه مدت و بلندمدت مورد بررسي قرار دهد. براي مثال، در پشت يك سد به مرور زمان رسوب جمع مي‌شود. اين رسوب مي‌تواند تمام دريچه‌هاي تحتاني و مياني را ببندد و عملاً سد را به سوي تعطيل شدن بكشاند. همچنين امكان دارد رسوب وارد كانال اصلي شده و باعث نشت، ترك خوردن، واژگون شدن و شكستن كانال گردد. در اين ميان مهندسين بهره‌برداري ازسد و شبكه، نحوة حفظ و ترميم سد و شبكه و جلوگيري از رسوب و فرسايش را در شبكه‌هاي آبياري و زهكشي فرا مي‌گيرند. در واقع حفاظت، نگهداري و كنترل رفتار سد در اثر نيروهاي وارده بر آن مانند فشار آب، زير فشار تغييرات تراز آب، اثرات محلي مانند زلزله، لغزش‌ها، جابجايي‌ها و تغييرات محيطي وظيفه اصلي مهندسين سد و شبكه است. درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل : دروس پايه و اصلي : شيمي فيزيك آب، مقاومت مصالح، مكانيك خاك، مواد مصالح و بتن، استاتيك، هيدروليك، هيدرولوژي، هيدرومتري، هيدروژئولوژي، اقتصاد مهندسي، تجهيزات مكانيكي و برقي در سد و شبكه، ديناميك، رسم فني و نقشه‌كشي صنعتي، روابط آب و خاك و گياه، زمين‌شناسي، زمين‌شناسي مهندسي، زيست‌ محيطي در سد و شبكه، عمليات نقشه‌برداري، مكانيك سيالات، نقشه‌برداري. دروس تخصصي: آبخيزداري و حفاظت خاك، اجراي شبكه‌هاي آبياري، اصول برنامه‌ريزي در مديريت منابع آب، بهره‌برداري و نگهداري از سد و شبكه، پروژه كارشناسي مهندسي سد و شبكه، پمپ و طراحي ايستگاه پمپاژ، پيش‌بيني و كنترل سيلاب و عمليات، ترميم و نگهداري از سد و شبكه، سيستم‌هاي انتقال آب و پروژه،‌ شناخت و مديريت ماشين‌آلات، طراحي شبكه‌هاي آبياري، طراحي شبكه‌هاي زهكشي، طرح و اجراي قطعات بتني، فرسايش و رسوب، كنترل و پايداري سد، مباني طراحي سد و تأسيسات وابسته، متره و برآورد پروژه، نيروگاه‌‌هاي آبي، هيدروگرافي مخازن، كارآموزي. (بسياري از درس‌هاي اين رشته همراه با آزمايشگاه است) مهندسي علمي ـ كاربردي عمران ـ ساختمان‌هاي آبي پيمانكاران خارجي هزينه‌ اجراي طرح سد و نيروگاه كارون 3 را يك ميليارد و 600 ميليون دلار اعلام كرده بودند در حالي كه هزينه ساخت و احداث اين طرح توسط متخصصان داخلي، 60% كمتر از مبلغ پيشنهادي شركت‌هاي خارجي است. بخش قابل توجهي از فعاليت‌هاي اجرايي اين طرح عظيم عمراني، ‌بر عهده مهندسين عمران ـ عمران است؛ متخصصاني كه در زمينه ساخت سازه‌هاي مختلف آبي و خاكي آموزش ديده‌اند.‌ اما بدون شك مهندسين عمران ـ ساختمان‌هاي آبي، بهترين گزينه براي ساخت و اجراي سازه‌هاي‌ آبي هستند. زيرا اين دسته از مهندسين به طور تخصصي درباره سازه‌هاي آبي اعم از سد،‌ سرريزها، كانال‌هاي آب‌رساني، ايستگاه‌هاي پمپاژ و برخي از سازه‌هاي فولادي و بتني مرتبط با شبكه‌هاي آب‌رساني آموزش ديده‌اند. البته ساخت سد بيشتر در تخصص فارغ‌التحصيلان كارشناسي‌ارشد و دكتراي اين رشته است. اما فارغ‌التحصيلان كارشناسي نيز در اين زمينه اطلاعاتي به دست مي‌آورند و مي‌توانند در زمينه ساخت سدهاي كوتاه، سازه‌هاي انحراف آب، سرريزها، مخازن آبي، آبشارها و در كل انواع سازه‌هايي كه در ارتباط با رودخانه‌ها است فعاليت نمايند. درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل : دروس پايه: شيمي عمومي، فيزيك عمومي، رياضي مهندسي، رياضيات عمومي، رياضيات كاربردي، ايمني و بهداشت كار، آمار و احتمالات مهندسي، مباني برنامه‌سازي كامپيوتر، محاسبات عددي، معادلات ديفرانسيل، نقشه‌كشي و نقشه‌خواني دروس اصلي و تخصصي: اجراي سازه‌هاي بتني ، اجراي سازه‌هاي خاكي ، اجراي سازه‌هاي فولادي ، اجراي سدهاي بتني ، بارگذاري، پروژه كارشناسي مهندسي ساختمان‌هاي آبي، پي‌سازي، تحليل سازه‌ها، حفاري و اجراي تونل، راه‌سازي و كانال‌سازي، سيستم‌هاي انتقال آب ، شناخت و مديريت ماشين‌آلات، طراحي سازه‌هاي بتن مسلح ، طراحي سازه‌هاي فولادي ، عمليات نقشه‌برداري (تخصصي)، عيب‌يابي و ترميم سازه‌ها، كاربرد كامپيوتر در تحليل سازه‌هاي آبي، مباني طراحي سد و تأسيسات وابسته، متره و برآورد پروژه، مديريت ساختمان و تجهيز كارگاه، مهندسي زلزله، نقشه‌برداري، كارآموزي. (بسياري از درس‌هاي اين رشته همراه با كارگاه يا پروژه است) مهندسي علمي ـ كاربردي عمران ـ بهره‌برداري از شبكه‌هاي آب و فاضلاب در طي چند قرن اخير، كشورهاي صنعتي، سرمايه‌گذاري‌هاي عمده‌اي براي جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب شهري انجام داده‌اند، اما متأسفانه بيشتر كشورهاي جهان سوم فاقد سيستم اصولي فاضلاب شهري هستند. اين در حالي است كه تأمين آب مورد نياز براي انبوه جمعيت رو به رشد شهرهاي بزرگ كه تصفيه‌خانه ندارند، باعث بالا آمدن سطح آب زيرزميني و ايجاد روا‌ن‌آب‌هاي بسيار آلوده و ‌ بيماري‌زا، كه داراي موادي مانند سرب، جيوه، كُرم و سيانور هستند، مي‌شود و در نهايت منابع آب سطحي مجاور شهرها و آب‌هاي زيرزميني كم عمق را آلوده مي‌كند. همچنين استفاده از اين آب‌هاي آلوده، براي شرب، شستشو و كشت سبزيجات و نباتات سالادي، متداولترين راه شيوع بيماري‌هاي مسري نظير اسهال، حصبه، يرقان و وبا است. از سوي ديگر راه يافتن فاضلاب شهري به رودخانه‌ها باعث مرگ آبزيان مي‌شود. اين در حالي است كه مي‌توان از فاضلاب شهري استفاده بهينه نمود. براي مثال مي‌توان از لجن خشك شده در بهبود كيفيت كود آلي استفاده كرد. همچنين آب خروجي تصفيه‌خانه‌ها مي‌تواند در توسعه كشاورزي تأثير بسزايي داشته باشد. زيرا اين آب‌ حاوي ازت و فسفات است و زمين‌هاي كشاورزي كه از اين آب استفاده مي‌كنند، از مصرف كود شيميايي بي‌نياز مي‌شوند. تأسيس و گسترش شبكه‌هاي فاضلاب در كشور ما نيز اهميت بسزايي دارد. زيرا ايران كشوري پرجمعيت و نيمه‌خشك است و بايد براي حفظ و استفاده بهينه از آب، ارزش بسيار زيادي قائل شد. اين در حالي است كه شهر تهران به عنوان يكي از ده شهر بزرگ جهان،‌ تنها شهري است كه داراي سيستم‌ فاضلاب شهري نيست. از همين‌جا مي‌توان به نقش مهم متخصصان مهندسي عمران ـ بهره‌برداري از شبكه‌هاي آب و فاضلاب پي برد؛ مهندسيني كه دانش و تخصص لازم را براي طراحي، ساخت و ترميم شبكه‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي به دست مي‌آورند. درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل: دروس پايه: ايمني و بهداشت كار، شيمي عمومي، فيزيك عمومي، آمار و احتمالات مهندسي، رياضيات عمومي،‌ رياضي مهندسي، رياضيات كاربردي، مباني برنامه‌سازي كامپيوتر، معادلات ديفرانسيل، محاسبات عددي، نقشه‌كشي و نقشه‌خواني. دروس اصلي: عمليات نقشه‌برداري،‌ مقاومت مصالح، مكانيك خاك، هيدروليك، مصالح ساختماني، ترموديناميك و انتقال حرارت، حفاري و تجهيز و بهره‌برداري از چاه، ديناميك، رسمي فني و نقشه‌كشي صنعتي، زمين‌شناسي مهندسي، كارگاه الكتريسيته صنعتي، مكانيك سيالات، نقشه‌برداري، هيدروژئولوژي، هيدرولوژي. دروس تخصصي:‌ سيستم‌هاي كنترل و اندازه‌گيري، طراحي تصفيه‌خانه فاضلاب، طراحي شبكه‌هاي آب، طراحي شبكه هاي جمع‌آوري فاضلاب، فرآيندهاي تصفيه، ميكروبيولوژي آب و فاضلاب، آزمايشگاه آب و فاضلاب، برنامه‌ريزي و مديريت طرح‌هاي آب و فاضلاب، بهره‌برداري و نگهداري از تأسيسات آب، پمپ و طراحي ايستگاه پمپاژ، تصفيه پساب‌هاي صنعتي، تصفيه لجن، خوردگي و رسوب‌گذاري، سيستم‌هاي انتقال آب و پروژه، كيفيت آب و فاضلاب، متره و برآورد پروژه، پروژه طراحي تصفيه‌خانه آب،‌ پروژه طراحي تصفيه‌خانه فاضلاب، پروژه طراحي شبكه جمع‌آوري فاضلاب، پروژه طراحي شبكه‌هاي آب، كارآموزي، اجراي شبكه‌هاي آب و فاضلاب . (بسياري از درس‎هاي اين رشته همراه با آزمايشگاه است.) توانايي‌هاي لازم (در هر سه رشته) : مهندسي؛ يعني «خلق فرآيندهاي نو» و مهندس؛ يعني كسي كه به ياري دانش حرفه‌اي، قدرت تجزيه و تحليل و عنصر خلاقيت به اين توانايي دست پيدا مي‌كند. البته دو رشته مهندسي عمران ـ بهره‌برداري از سد و شبكه و مهندسي عمران ـ ساختمان‌هاي آبي، بيشتر جنبه اجرايي دارند و فارغ‌التحصيلان اين رشته‌ها در مقطع كارشناسي‌ بايد مسؤوليت‌هاي اجرايي را بر عهده بگيرند. از همين‌رو لازم است كه دانشجويان اين رشته‌ها در دوره دانشجويي براي دروس آزمايشگاهي و كارگاهي اهميت ويژه‌اي قائل بوده و بيشترين بهره‌ را از اين دروس ببرند. همچنين دانشجويان مهندسي عمران در هر سه رشته، بايد توانايي جسمي خوبي داشته باشند؛ زيرا محيط كار فارغ‌التحصيلان اين رشته‌ها اكثراً خارج از شهر و در مناطق كوهستاني است. در ضمن دانشجوي اين رشته بايد روحية مديريت و كار اجرايي داشته باشد؛ زيرا همان‌طور كه از عنوان رشته‌هاي مهندسي عمران دانشكده صنعت آب و برق پيداست، وظيفه فارغ‌التحصيلان، بهره‌برداري از سد و شبكه، بهره‌برداري از شبكه‌هاي آب و فاضلاب و يا مديريت ساخت سازه‌هاي آبي است. در نهايت بايد گفت كه دروس رياضيات و هندسه در مهندسي عمران اهميت زيادي دارد؛ چون دانشجويان بايد در نقشه‌برداري و طراحي راه مهارت داشته باشند. موقعيت شغلي در ايران : هدف از تأسيس دانشكده صنعت آب و برق، تأمين نيروي متخصص مورد نياز در صنعت آب و برق است؛ چون بسياري از درس‌هايي كه در اين دانشكده تدريس مي‌شود، بويژه واحدهاي عملي از قبيل واحدهاي كارگاهي و آزمايشگاهي تخصصي، در رشته‌هاي خارج از اين دانشكده آموزش داده نمي‌شود. براي مثال در رشته مهندسي عمران ـ نقشه‌برداري يا مهندسي عمران ـ‌ عمران، دانشجويان به طور تخصصي و كاربردي با محيط سد يا نيروگاه آشنا نمي‌شوند؛ در نتيجه توان علمي و عملي لازم را براي كار در سازمان‌ها و صنايع مرتبط با وزارت نيرو به دست نمي‌آورند. از همين‌رو با اينكه فارغ‌التحصيلان اين دانشكده بورسية وزارت نيرو نيستند، اين وزارتخانه در صورت نياز به جذب نيروي متخصص، ابتدا سراغ فارغ‌التحصيلان دانشكده صنعت آب و برق مي‌آيد و در حال حاضر بيش از50% فارغ‌التحصيلان اين دانشكده، جذب وزارت نيرو مي‌شوند. برخي از فارغ‌التحصيلان مهندسي عمران در هر سه رشته نيز، در شركت‌هاي مشاوره، شهرداري‌ها، سازمان پارك‌ها و فضاي سبز فعاليت مي‌كنند. در كل اگر دانشجويان اين سه رشته توانايي و دانش لازم را در حال تحصيل كسب كرده باشند، فرصت‌هاي شغلي خوبي بويژه در شهرستان‌ها خواهند داشت. دانشگاه‌هاي پذيرنده: دانشكده صنعت آب و برق شهيد عباسپور ـ تهران. مقاطع تحصيلي: كارشناسي دوره‌ها: روزانه دانشگاه: دولتي

بــرچسب ها :
امتیاز دهیـد :
اگر این مطلب را دوست دارید پس like کنید :


8 − سه =



 
 
 
نظرات :
2466
بازدید امروز :
598
بازدید دیروز :
2884
تعداد عضو ها :
8053
کل مطالب :
1592
 
تلفن :
021-66388462
فکس :
021-66389469
همراه :
09121184523
ارسال پیامک :
10008395
info@m-ganji.com