با توجه به این که خیلی ها امکان اینو ندارن که برن تو کلاس های خوب و از امکانات کلاس استفاده کنن از طرفی خودم هم تا حالا تو شهرهای زیادی رفتم و دیدم که امکانات زیاد خوب نیست و یا…. حتی تو همین تهران خیلی ها به خاطر ترافیک و…وهزار و یک دلیل دیگه نمی تونن کلاس برن
کلاس فیزیک کنکور- شروع8 آذر
این کلاس به همت جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران از 8مهر در خیابان میرداماد تهران تشکیل می شود و تا تیر سال آینده کلیه ی مباحث فیزیک پایه و پیش تدریس می شود برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ی 26645100 تماس حاصل فرمایند
همه وقتی می بینن داری کلاس و مدرسه میری ، بهت می گن درس بخون !! درس خوندن راحت ترین کار ممکنه!!! فقط معلوم نیست که چرا خودشون این راحت ترین کار رو انجام نمی دن؟!آره درس خوندن راحته ، اما به شرط این که بدونی کی ، کجا و چه جوری بخونی!
دی ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« آذر    
 123
۴۵۶۷۸۹۱۰
۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷
۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴
۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

 

مهندسی رباتیک – انتخاب رشته

مهندسی رباتیک  – انتخاب رشته

مهندسی رباتیک
انتخاب رشته

انتخاب رشته

بیشتر مردم تصورشان از ربات، ماشینی است که اعمالی هوشمندانه شبیه به انسان انجام می‌دهد. فرهنگ «وبستر» یک ربات را این گونه تعریف می‌کند: «یک دستگاه یا وسیله خودکاری که قادر به انجام اعمالی است که معمولاً به انسان‌ها نسبت داده می‌شود یا مجهز به قابلیتی است که شبیه هوش بشری است.»
مؤسسه صنعتی «رای» که سابقه بسیاری در صنعت رباتیک دارد، ربات را این گونه تعریف می‌کند:
«یک ربات، یک جابجا کننده چند وظیفه‌ای برنامه‌پذیر است که برای حرکت دادن مواد، قطعات، ابزارها یا وسایل خاص، با استفاده از حرکات برنامه‌ریزی شده قابل تغییر برای تحقق فرمان‌های مختلف، طراحی شده است.»
ربات در معنای عام‌تر و کلی‌تر، یک ماشین الکترومکانیکی هوشمند است که  دارای سه ویژگی مهم است : می توان آن را مکرراً برنامه‌ریزی کرد، چند کاره است و در نهایت، کارآمد و مناسب برای محیط است و توانایی هماهنگ کردن خود با محیط را دارد. در مجموع می‌توان گفت که ربات، ماشینی است که کاری مستمر و تکراری را بدون خستگی و با سرعت بالا و بدون اشتباه (یا با خطای بسیار کم) انجام می‌دهد؛ برای مثال، ربات جراح تحت فرمان پزشک جراح در اتاق عمل با حضور مستقیم پزشک یا غیر مستقیم و با کمک اینترنت برای نجات یک بیمار و بهبودی وی به کار می‌رود؛ یا ربات‌های امداد و نجات که وظیفه اصلی  آنها، پیدا کردن مصدومان و اعلام مکان آنها به سِرور است.
ربات‌ها در پروژه‌های JPL شرکت فضایی NASA نیز نقش مهمی دارند. در کل، مصارف ربات‌ها در همه ابعاد زندگی انسان بسرعت در حال گسترش است تا کارهای سخت و خطرناک را مثل بررسی وضعیت داخلی راکتورها هسته‌ای به جای انسان انجام دهند؛ زیرا یک ربات، هیچ‌گاه تحت تاثیر تشعشعات رادیو اکتیو قرار نمی‌گیرد و جایگزینی خوب و مفید به جای انسان‌هاست.  
رشته مهندسی رباتیک به منظور تربیت فارغ التحصیلان این  تخصص  ایجاد شده است. هدف این رشته، طراحی ماشین‌های مکانیکی خودمختار (اتونوموس) است و بدین منظور، یک برنامه آموزشی با دید تخصصی به رباتیک شامل آموزش زمینه هایی از مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک ارایه شده است که در ساخت و استفاده از ربات‌ها مورد نیاز هستند. البته در طی چهار سال مقطع کارشناسی، نمی‌توان  به تمام این زمینه‌ها  مسلّط شد و توانایی داشت که یک ربات را از طراحی پیچ ومهره تا کل ماشین و از طراحی مقاومت و آی سی تا کل مدارات به تنهایی انجام داد. می‌توان گفت که این رشته، یکی از گرایش‌های مهندسی برق است که دانشجویان در آن، مقداری از دروس رشته مکانیک جامدات و کامپیوتر را نیز می‌خوانند. در واقع این رشته، برای ساخت یک ربات صنعتی که در صنایع و کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد، و بر پایه دروس علمی و تحقیقات عملی پایه‌ریزی شده است
در چند سال گذشته، فعالیت‌های چشمگیری که در زمینه رباتیک در بین دانش‌آموزان و دانشجویان صورت پذیرفته، باعث به وجود آمدن طیف وسیعی از علاقه‌مندان به این رشته گردیده است که مشتاق ادامه فعالیت‌های آکادمیک در این زمینه هستند؛ از همین رو، رشته رباتیک  به بخشی از نیازهای صنعتی و اجتماعی همزمان پاسخ می دهد.
توانمندی های لازم برای دانشجوی مهندسی رباتیک
رباتیک، یک رشته مهندسی است و مهندس چیزی را که هرگز نبوده است خلق می‌کند. برای عالم بودن فقط به یک نوع استعداد یا هوش نیاز دارید، اما هوش متفاوتی نیاز است تا چیزی را که نبوده است خلق کنید. خلق و نوآوری، هوش و توانایی خاص می‌خواهد؛ هوش برای حل مسایل و مشکلات و توانایی نفوذ سخن.
در ضمن، دانشجوی  مهندسی رباتیک نیز همچون دانشجویان سایر رشته‌های مهندسی، لازم است که در دروس ریاضی و فیزیک توانمند باشد.
فرصت های شغلی فارغ التحصیل مهندسی رباتیک
امروزه استفاده از ربات‌ها و اتوماسیون، غیر قابل انکار است؛ به طوری که کارخانه‌ها روز به روز به این سمت روی می‌آورند؛ زیرا بازدهی بهتر، سرعت و دقت بیشتر و کم هزینه بودن را به ارمغان می‌آورند. پیش‌بینی می‌شود که رباتیک، یکی از ۱۰ صنعت برتر آینده باشد. کاربرد محصولات رباتیک از محدوده کارخانجات فراتر رفته و در حال گسترش به کاربردهای روزمره است. توسعه و تحقیق در مورد کاربردهای جدید، نیازمند توجه ویژه به این رشته و تربیت مهندسان خلّاق و متخصص است.
در کل، کارخانه‌های دارای ربات‌های صنعتی و خطوط اتوماسیون، بخصوص بازوهای رباتیک، اولین کارخانه‌ها در جذب نیروی پرسنلی در این رشته‌اند. از میان کارخانه‌هایی که در ایران دارای خطوط اتوماسیون یا بازوهای رباتی یا دیگر ربات‌های صنعتی هستند، می‌توان به کارخانه ماشین سازی ایران خودرو، ماشین‌سازی سایپا، کاشی سمنان، کاشی یزد، تراکتورسازی تبریز، کیش خودرو، رب تبرک، کنستانتره شاهرود و چندین کارخانه دیگر که اکثراً ماشین سازی هستند، اشاره کرد.
نمونه بارز دیگر گستردگی علم رباتیک، که مورد توجه بسیار کشورهای مختلف مثل ژاپن،کره،آمریکا و ایران و چند کشور دیگر است، ربات‌های امداد و نجاتند که یاری‌رسان گروه امداد در حوادث غیر قابل پیش‌بینی هستند. به هر حال، این گرایش از رباتیک، آن قدر اهمیت داشته است که درحوزه مطالعاتی آن، مسابقاتی تحت عنوان شبیه سازی امداد و نجات در روبوکاپ برگزار می‌گردد؛ جالب اینجاست که در مسابقات برمن آلمان، اکثر تیم های شرکت کننده در بخش شبیه سازی ربات‌های امداد و نجات، ایرانی بودند.
همچنین تجربه فعالیت های رباتیکی کشور نشان داده است که دانش آموختگان رشته رباتیک، به علت ماهیت بین رشته‌ای و فعالیت تیمی مورد نیاز این رشته، توانایی مهندسی بسیار زیادی کسب کرده و قادرند در تمام صنایعی که نیازمند اتونوموس و طراحی ماشین آلات صنعتی‌اند، بخوبی ایفای نقش نمایند و در پروژه‌های صنعتی بزرگ شرکت یا آن را با موفقیت رهبری کنند.
دروس رشته مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی
دروس پایه 
فیزیک ۱و۲، آزمایشگاه فیزیک۱و۲، ریاضی ۱و۲،  معادلات دیفرانسیل، برنامه نویسی، محاسبات عددی.
دروس اصلی
نقشه کشی صنعتی، کارگاه ورق کاری و جوش کاری، کارگاه ماشین ابزار ، کارگاه برق، زبان تخصصی، کارآموزی تابستان، الکترومغناطیس، ماشین‌های الکتریکی AC و DC،  آزمایشگاه ماشین – مدارهای الکتریکی۱،  آزمایشگاه مدارهای الکتریکی، مدارهای الکترونیکی، آزمایشگاه مدارهای الکترونیکی، مدارهای منطقی،  آزمایشگاه مدارهای منطقی، ریاضی مهندسی، تجزیه و تحلیل سیستم‌ها، کنترل خطی، آزمایشگاه کنترل خطی،  استاتیک، دینامیک، دینامیک ماشین، مکانیک سیالات، مقاومت مصالح ۱ و۲، آزمایشگاه مقاومت مصالح،  طراحی اجزاء ۱و ۲، پروژه.
دروس تخصصی
رباتیک و اتوماسیون، سنسورهای ربات، کنترل ربات، آزمایشگاه ربات، اصول میکروکامپیوترها، الکترونیک قدرت و محرکه، ارتعاشات مکانیکی، طراحی مکانیزم.
اسامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارای رشته مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۹۳

 

دانشگاه شاهرود (روزانه و شبانه)‌، دانشگاه صنعتی همدان(روزانه و شبانه)‌، دانشگاه پیام نور استان اردبیل مرکز اردبیل، دانشگاه پیام نور استان خوزستان مرکز اهواز، دانشگاه پیام نور استان اصفهان مرکز اصفهان، دانشگاه پیام نور استان بوشهر مرکز بوشهر، دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی مرکز بیرجند، دانشگاه پیام نور خراسان رضوی مرکز مشهد، دانشگاه پیام نور استان فارس مرکز شیراز، دانشگاه پیام نور استان قزوین مرکز قزوین، مؤسسه غیرانتفاعی پویندگان دانش چالوس.

بــرچسب ها :
, , , ,
امتیاز دهیـد :
اگر این مطلب را دوست دارید پس like کنید :

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.



 
 
نظرات :
2933
بازدید امروز :
1344
بازدید دیروز :
2490
تعداد عضو ها :
13392
کل مطالب :
2164
 
تلفن :
021-66388462
فکس :
021-66389469
همراه :
09121184523
ارسال پیامک :
10008395
info@m-ganji.com
 
نماد اعتماد الکترونیکی