تو کنکور باید بدونی چه تست هایی رو اول حل کنی و چه تست هایی رو آخر! یعنی استراتژی حل تست داشته باشی . تازه چه جوری سریع حل کنی که وقت کم نیاری و استرس نگیری! اینارو هم من بهت می گم ، ما که با هوشیم باید راهمون فرق کنه!!!
همیشه بچه ها می گن خیلی می خونم اما درصدم خیلی فرق نمی کنه!!! ما تو این کلاس ها ، در عرض 16 جلسه (8هفته) درصد های پایین رو تا 50 درصد و درصدهای بالا رو تا 20 درصد بالا می بریم. پس شانس قبولی تو رشته های خوب برات بیشتر میشه!!!
تو این دوره قرار نیست همه ی فیزیک رو بگم ، اما همه ی نکات مهم رو می گم ضمن این که بررسی می کنیم احتمال اومدن کدوم تست ها بیشتره و چی کار کنیم با خیال راحت تر تست فیزیک بزنیم . کاری که خودت به تنهایی نمی تونی انجام بدی
امسال برای پانزدهمین ساله که کلاس تست و نکته و همایش برگزار می کنم، این دوره از اوایل اردیبهشت96 شروع میشه ، روزهای دوشنبه ، هشت هفته طول می کشه و تو هر هفته دو جلسه کلاس داریم و تو این کلاس ها تست های احتمالی و نکات اساسی رو بررسی می کنیم
فروردین ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« اسفند    
 1234
۵۶۷۸۹۱۰۱۱
۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸
۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵
۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
 

قورت دادن استرس!

قورت دادن استرس!

استرس

استرس

زندگی > مهارت‌ها – همشهری دو – نرجس لاری:
ما چه زمانی استرس می‌گیریم؟ وقتی درک می‌کنیم که برای یک موقعیت خاص، تقاضایی از سوی محیط(روابط، کار، مدرسه و دانشگاه) وجود دارد که فراتر از توانایی کنارآمدن و تطبیق ما با آن است؛

«فردا امتحان دارم و فکر نمی‌کنم به‌خوبی از پسش بربیایم»، «پروژه‌ای را در اداره به من سپرده‌اند که اصلا از آن سر درنمی‌آورم»، «مادرِهمسرم برای ناهار فردا مهمان ماست و ممکن است غذا را خراب کنم»، «شاید نتوانم این لباس را طوری بشویم که تمیز شود». البته داشتن کمی استرس، بد نیست و باعث افزایش انگیزه و انرژی برای انجام کار مدنظر می‌شود اما امان از اینکه استرس از حد خود پا را فراتر بگذارد. آن وقت است که علائمی مثل نگرانی، از دست دادن تمرکز، ناامیدی و کج‌خلقی، احساس سردرد یا درد در سایر نقاط بدن، اختلال خواب و… یک به یک به ما هجوم می‌آورد و سلامتی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ما در اینجا راهکارهایی را برای برطرف کردن استرس‌های کوتاه‌مدتی که با علت مشخص به‌وجود می‌آید ذکر می‌کنیم.

  • پیدا کردن یک جفت گوش خوب و مؤثر!

با یک دوست خوب و مطمئن که احساس می‌کنید شما را می‌فهمد، تماس بگیرید و موقعیت تنش‌زای خودتان و احساس و نگرانی‌هایی که دارید را برای او شرح دهید. گاهی حین استرس، قضاوت و افکار ما اجازه درست دیدن را به ما نمی‌دهد. صحبت با چنین فردی می‌تواند در یافتن راه‌حل‌های کاهش آن استرس و پیدا کردن دید و نگاه درست به مسئله، به ما کمک کند.

  • مهارت «نه» گفتن

یکی از عوامل استرس، داشتن مقدار زیادی کار در وقت محدود است. اگر در شرایط شلوغ پلوغ زندگی‌تان هنوز هم مسئولیت‌های جدیدی را قبول می‌کنید، سراغ آینه بروید و به‌خودتان بگویید که باید یاد بگیرم به درخواست‌های غیرمهم و اضافی، نه بگویم! البته رفع نیازهای اطرافیان موهبتی الهی است اما بدقولی شما، به‌خودتان و طرف مقابل ضربه می‌زند. بنابراین برای زمانتان اولویت‌بندی داشته باشید و به درخواست کارهای غیرمهم بگویید: «متأسفم ولی نمی‌توانم قول بدهم که این کار را انجام می‌دهم چون هم‌اکنون اولویت‌های مهم دیگری دارم»، «دوست دارم این کار را انجام بدهم اما الان وسط انجام کار دیگری هستم، ولی می‌توانم این کار را روز یکشنبه برایتان انجام دهم».

  • کاوشگری و اکتشاف در استرس!

خیلی خوب است اگر بتوانید رویدادهای استرس‌زا و نشانه‌های آن‌ را برای خودتان ثبت کنید یا حتی هنگام بروز، آنها را در حافظه‌تان مرور کنید. آن وقت ببینید چه خودگویی‌های منفی‌ای در حال افزایش استرس‌های شماست؛ یعنی جملاتی را که دارید به‌خودتان می‌گویید و با آنها نگرانی‌تان را افزایش می‌دهید، پیدا کنید، آن وقت دنبال گزاره‌های مثبت جایگزین بگردید. لازم نیست غیرواقعی باشید، همیشه مسئله، جنبه‌های مثبت و مؤثری برای شما دارد که می‌توانید از آن زاویه نگاه کنید. راه‌حل‌های مؤثری که برای برآمدن از پس شرایط دارید را تکرار کنید. این تصویر‌سازی‌ ذهنی ِهدایت شده، شما را برای مدیریت استرس توانا می‌کند.

  • دعای کارساز

اعتقاد داشته باشیم آن‌که کارساز است، کس دیگری است و خدایی داریم که قادر مطلق است. دعا کردن به ما آرامش می‌دهد و بدن را از چنگال تنش‌های فیزیکی ناشی از استرس رهایی می‌بخشد. از میان ذکرها و دعاهای مختلف، ذکر یا دعایی را برای خودتان انتخاب کنید که حالتان با آن بهتر می‌شود و احساس نزدیکی بیشتری با محتوای آن می‌کنید. هنگامی که استرس سراغ‌تان می‌آید به آن ذکر و دعاها متوسل شوید تا قلب و دلتان آرام شود و در نتیجه روی جسم‌تان هم اثر بگذارد.

  • شوخ طبعی و خنده!

هنگام استرس مسائلی برای خندیدن پیدا کنید. گاهی می‌توانید حتی با مشکل خود شوخی و بازی کنید. اما به‌هرحال خندیدن به مسائل غیرمرتبط با موضوع استرس‌زا هم به کاهش استرس کمک می‌کند.

  • زمانی برای رهایی

حین انجام دادن مقدمات یک کار استرس‌زا، چند دقیقه به‌خودتان استراحت بدهید و به‌کار دیگری مشغول شوید؛ کاری که این دیدگاه را به شما بدهد که مغلوب استرس مدنظر نیستید. این به معنی فرار از کار استرس‌زا نیست بلکه صرفا یک زمان برای بازگشت قوی‌تر به آن است.

  • به‌خودتان برسید

خواب مناسب و کافی، رژیم غذایی سالم و پرهیز از الکل و مواد‌مخدر، ازجمله عوامل مؤثر در کاهش استرس هستند. پس اصلاح سبک زندگی‌تان را جدی بگیرید. یک راه‌حل بسیار مهم، ورزش کردن منظم است که تحقیقات نشان می‌دهد علاوه بر بدن، برای ذهن هم مفید و مؤثر است. گاهی ۲۰دقیقه پیاده‌روی، شنا و یا تمرینات دیگر بدنی، کاهش استرسی را که ممکن است ساعت‌ها آثار خود را حفظ کند خیلی زود ممکن می‌کند.

  • بر خودتان مسلط شوید

«از بس استرس دارم مغزم درست کار نمی‌کند!» متأسفانه گاهی این جمله درست است؛ استرس بیش از حد گاهی باعث می‌شود که قضاوت و فهم غلطی از موقعیت داشته باشیم یا به‌اصطلاح از کاه، کوهی بسازیم. در این موقعیت سعی کنیم با بازگشت به آرامش، از بیرون به موقعیت نگاه کنیم و ابعاد آن را دوباره بسنجیم؛ مثلا اگر قرار است هفته بعد کنفرانسی در کلاس داشته باشید اینکه مدام به استرس‌تان فکر کنید و به آن دامن بزنید هیچ کمکی به شما نمی‌کند اما برعکس اگر به‌خودتان مسلط شوید و قدم به قدم برای خودتان برنامه بریزید، هم از میزان استرس‌تان کم شده و هم اینکه احتمال موفقیت‌تان چندبرابر می‌شود.

یادمان باشد که اگر قدمی برای مدیریت استرس‌هایمان برنداریم، مقدار بیش از حد و طولانی مدت آن، منجر به بیماری‌هایی مثل اختلال اضطرابی، درد ماهیچه، فشارخون، چاقی و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

بــرچسب ها :
, , , , ,
امتیاز دهیـد :
اگر این مطلب را دوست دارید پس like کنید :

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.



 
 
نظرات :
2933
بازدید امروز :
2313
بازدید دیروز :
2635
تعداد عضو ها :
13614
کل مطالب :
2183
 
تلفن :
021-66388462
فکس :
021-66389469
همراه :
09121184523
ارسال پیامک :
10008395
[email protected]
 
نماد اعتماد الکترونیکی