با توجه به این که خیلی ها امکان اینو ندارن که برن تو کلاس های خوب و از امکانات کلاس استفاده کنن از طرفی خودم هم تا حالا تو شهرهای زیادی رفتم و دیدم که امکانات زیاد خوب نیست و یا…. حتی تو همین تهران خیلی ها به خاطر ترافیک و…وهزار و یک دلیل دیگه نمی تونن کلاس برن
کلاس فیزیک کنکور- شروع8 آذر
این کلاس به همت جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران از 8مهر در خیابان میرداماد تهران تشکیل می شود و تا تیر سال آینده کلیه ی مباحث فیزیک پایه و پیش تدریس می شود برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ی 26645100 تماس حاصل فرمایند
همه وقتی می بینن داری کلاس و مدرسه میری ، بهت می گن درس بخون !! درس خوندن راحت ترین کار ممکنه!!! فقط معلوم نیست که چرا خودشون این راحت ترین کار رو انجام نمی دن؟!آره درس خوندن راحته ، اما به شرط این که بدونی کی ، کجا و چه جوری بخونی!
دی ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« آذر    
 123
۴۵۶۷۸۹۱۰
۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷
۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴
۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

 

مشاور و برنامه ریز کنکور – حسین علیرضا نژاد

 مشاور و برنامه ریز کنکور – حسین علیرضا نژاد

حسین علیرضا نژاد

 

 

مشاوره و برنامه ریزی یکی  از مهمترین ارکان موفقیت در امتحانات وکنکور می باشد. ما با آموزش اصول برنامه ریزی و نظارت بر نحوه اجرای آن ، آموزش  روش‌های صحیح مطالعه ، کشف و رفع نقاط ضعف داوطلبان و همراهی افراد در مقاطع زمانی خاص ، گامهای مؤثری را در زمینه موفقیت داوطلبان در امتحانات و کنکور سراسری  و آزاد ، دارند بر می دارد. اهداف گروه علمی آموزشی   ما در جلسات مشاوره عبارتند از :

۱- آموزش اصول برنامه ریزی و نظارت بر نحوۀ اجرای برنامه

به دلیل آنکه برنامه ریزی یک فرایند وابسته به شخص می باشد و برحسب عوامل گوناگونی مانند استعداد هر فرد ، سابقه علمی ، عادات مطالعاتی ، شریط روحی و روانی و حتی خانوادگی یک شخص تغییر می یابد ، گروه مشاوره تلاش می نماید که در هنگام مشاوره اصول برنامه ریزی را به هر شخص آموزش دهد و پس از فراهم نمودن یک برنامه درسی مناسب ، بر نحوه اجرای آن نظارت مستقیم داشته باشد ، چرا که بهترین برنامه ها نیز تا هنگامی که فقط برروی کاغذ بمانند و به آنها عمل نشود ، فرقی با برنامه های ضعیف و حتی بی برنامه بودن ندارند.

۲- طراحی و تدوین محتوی برنامه درسی

طراحی و تدوین برنامه درسی ، شیوه ای است که در طی یک دوره معین هر فرد در یک مسیر صحیح ، معین و واقعی هدایت شود. در این شرایط به سئوالات اصلی داوطلبان پاسخ داده می شود. سئوالاتی مانند :

الف) مطالعه صحیح و هدفمند از چه زمانی و با چه شیوه ای شروع می گردد؟

ب) مطالعه دروس چگونه خواهد بود؟

ج) زمان بندی مطلوب بری دوره مطالعه درسی چگونه است؟

د) چگونه می توان در امتحانات ، نمره ممتازی گرفت؟

    ۳- برآورد توان مطالعه مفید هر داوطلب در هنگام آغاز برنامه ریزی

کارشناسان آموزشی معتقد هستند که وقتی از یک فرد می پرسند روزی چند ساعت می توانی درس بخوانی؟ در بیش از ۹۰٪ موارد یک پاسخ ایده آل می شنوند نه یک جواب واقعی ، لذا برنامه ای که بر اساس این پاسخ ایده آل طراحی می گردد ، غیر واقع بینانه و غیر عملی خواهد بود. به همین علت ، گروه مشاوره می کوشد تا هر داوطلب را ملزم به ثبت دقیق ساعات مطالعه روزانه و هفتگی خود نماید و از این طریق توان مطالعه مفید هر داوطلب را در شروع یک برنامه ریزی درسی بدست آورد و سپس با نظارت مستمر بر چگونگی اجرای برنامه داوطلب را به طرف برنامه ایده آل سوق دهد.

    ۴- زمانبندی مناسب برای مطالعۀ دروس

زمان بندی مطالعه باید به نوعی باشد که هر درس در جایگاه ارزشی خود قرار بگیرد. به عنوان مثال زمانی که برای درس شیمی گذاشته می شود با درسی مانند ریاضی و ادبیات تا آسمان فرق می کند. مواردی که برای زمان بندی مناسب مطالعه در نظر گرفته می شوند ، عبارتند از :

  • توجه به پایه علمی داوطلب در هر درس : بدیهی است اگر داوطلبی در یک یا چند درس پایه ضعیفتری دارد باید زمان بیشتری را برای آن درس در نظر بگیرد.
  • توجه به حجم مطالب و دشواری هر درس : به عنوان مثال قسمت مشتق و کاربرد مشتق ریاضی تجربی به زمان بیشتری نسبت به مطالعه آمار و احتمال نیاز دارد.
  • توجه به کارنامه آزمون هر داوطلب : پس از هر آزمون رقابتی و ارائه کارنامه ، نقاط قوت و ضعف درسی هر داوطلب مشخص می گردد و مشاوره می تواند بر مبنی آن ، برنامه فرد را اصلاح نماید. 

    ۵- آموزش روش های مطالعۀ مطلوب در هر مشاوره

روش هایی مانند دسته بندی مطالب ، خلاصه برداری ، چگونگی تقویت حافظه و تصویرسازی از جمله روش های مطالعه مطلوب هستند که در هنگام مشاوره به داوطلبان توضیح داده می شوند.

    ۶- همراهی داوطلبان در مقاطع زمانی گوناگون

گروه مشاوره  تلاش می کند تا در هیچ مقطع زمانی ، دانش آموزان و داوطلبان کنکور  را به حال خود رها نکرده و پیوسته آنها را حمایت کند. بسیاری از مواقع حتی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد هم دچار اضطراب و مشکلات روحی می شوند که حتی در این مواقع نیز از این افراد حمایت می شود.

    چه انتظاری می توانید از مشاوره خود داشته باشید؟

در موثر یا غیر موثر بودن یک مشاوره بیشترین تاثیر را مشاوره شونده دارد ، چرا که حتی اگر بهترین و زبده ترین مشاور هم برای حل مشکلات فرد راه حل دهد ولی خود شخص آنها را بکار نگیرد عملاً مشاوره بی تأثیر خواهد بود. پس مهمترین عامل در جریان مشاوره ، فرد مشاوره شونده است و فردی که می خواهد نتیجۀ خوبی از مشاوره بگیرد بهتر است به مشاور خود اعتماد نماید و از راهکارهای او استفاده نماید. جهت بهره بردن از جلسات مشاوره به نکات زیر توجه کنید :

·           مشکلات و به ویژه مشکل اصلی خودتان را به مشاور بگوئید.

·           به مشاوره توجه نموده و نقش فعالی در جلسات مشاوره داشته باشید.

 

 

الگوریتم درست انتخاب رشته:

ابتدا تبریک می گم به دانش آموزانی که رتبه خوبی رو کسب کردند و به حقشون رسیدند، و صحبت کوتاهی دارم با دانش آموزانی که نتیجه نگرفتند.

 وقتی که نتایج میاد یه عده ایی خوشحالند و یه
عده ایی هم حالا چه به سبب کم کاری و چه به علت بد آزمون دادن نتیجه ایی که می خواستند رو نگرفتند خیلی ناراحتند.

سؤالاتی که مطرح میشه در جلسات مشاوره که بزارم سال بعد یا همین امسال برم؟ انیشتین در آزمون ورودی دانشگاه کشورش سال اول پذیرفته نشد، سال دوم پذیرفته شد، اون سالی که انیشتین پذیرفته نشد کسی نفر اول آزمون اون دوره را خاطرش نیست، ولی انیشتین که یک پشت کنکوری بود رو همه می شناسند. می خوام بگم= نتیجه نگرفتن امسال ما به این معنا نیست ما بازی رو برای خودمون باخته شده بدونیم، کسانی که فکر می کنند این پتانسیل رو دارند برای اینکه یک سال دیگه بخونند، و حدشون بیشتر از این هست می تونن بذارن برای سال بعد و نتیجه  خوبی بگیرند ما در سالهای گذشته داشتیم دانش آموزی رتبه ی ۲۰۰۰۰ بود رتبه ی زیر ۱۰۰ شد سال بعد.

انتخاب رشته ی صحیح و منطقی چگونه است؟ اساساً منطق انتخاب رشته ی سراسری و آزاد با هم کاملاً متفاوت هست، در سراسری اولویت هیچ اهمیتی نداره مثلاً = من و شما دو تا داوطلب دانشگاه سراسری هستیم، تراز من «۶۹۹۹» و تراز شما «۷۰۰۰» شده (من فقط یک نمره از شما کمتر دارم) هر دو ما یک رشته خاص رو انتخاب می کنیم. من که نمره ام کمتره در انتخاب اولم شما که نمرتون بهتره در انتخاب ۸۰ «هشتادم» خودتون و این رشته ۳۰ نفر ظرفیت داره به من و شما که رسیده ۲۹ نفرش پر شده، و فقط ۱ نفر ظرفیت داره حالا سازمان سنجش من رو انتخاب می کنه که انتخاب اول زدم و نمره ام کمتره یا شما رو انتخاب می کنه که انتخاب ۸۰ «هشتادم» زدین ولی نمرتون بهتره؟

سازمان سنجش شما رو بعنوان پذیرفته شده انتخاب می کنه، اگر انتخاب ۸۰ «هشتادم» زدین و تا انتخاب ۷۹ پر نشده شما رو برای این رشته انتخاب می کنه.

تذکر: فقط اولین انتخابی رو که قبول شدیم باید بریم یعنی اگر داوطلبی انتخاب ۱۲ قبول شد و ۱۸ موظفه انتخاب ۱۲ رو بره، پس ۱۰۰ تا انتخاب من باید با بیشتر مطلوبیت چیده شود تا به پائین ترین سطح مطلوبیت برسه.

ما در انتخاب رشته به رتبمون نگاه می کنیم ولی در چیدمان به میزان مطلوبیت نگاه می کنیم یعنی از بالا به پائین.

الگوریتم انتخاب رشته: ما ۱۰۰ انتخاب داریم که ۲۰ انتخاب اول ما خوش بینانه است یعنی این رشته ها با رتبه ی ما چند هزار تایی تفاوت داشته، مثلاً من رتبه ی ۸۰۰۰ رو کسب کردم، ۲۰ انتخاب اول رو رشته هایی قرار میدم که با رتبه ی ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ سال گذشته قبول شده اند. و ۳۰ تا انتخاب بعدی رشته هایی که از رتبه ی من سال گذشته چند صد تا بهتر بودن رشته هایی با حدود رتبه ی ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ پارسال، و ۳۰ تا از رتبه ی من چند صد تا بدتر بودن رشته هایی با حدود رتبه ی ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ پارسال، پس حدود ۸۰ انتخاب اصلی که پیکره اصلی انتخاب رشته ی من رو مشخص می کنه و هول و حوش رتبه ی من هست یعنی ۸۰ تا رشته ی معقول نزدیک به رتبه ی من انتخاب کردم.

۲۰ انتخاب من، انتخاب هایی که چند هزار تا از رتبه ی من بدتره من اگه ۸۰۰۰ شدم باید تا ۱۲۰۰۰ انتخاب رشته کنم که سوپاپ اطمینان من باشه. حال ۴ برگه برمیداریم و ۲۰ تا انتخاب اول
«خوش بینانه» در یک برگه، ۳۰ انتخاب دوم در برگه ی دوم، ۳۰ انتخاب سوم در برگه ی سوم، ۲۰ انتخاب معقول در برگه چهارم می نویسم و هر ۴ برگ را به صورت کاملاً مجزا بررسی می کنیم زیرا ۲۰ رشته بالا و پائین کردن از ۱۰۰ رشته راحتر و بهتر هست. باید هر برگه را به صورت کاملاً مجزا بررسی کرده و مطلوبیت انتخاب اول در هر برگه از آخرین انتخاب همان برگه بیشتر باشد تا انتخاب رشته ی درستی را انجام داده باشیم. حالا ۴ برگه را از بالا به پائین به ترتیب قرار داده و بررسی
می کنیم زیرا ممکن هست ۱ و ۲ رشته اول از برگه بالا با ۱ و ۲ رشته اول در برگه پائین تر را جابجا کنیم تا سهولت کار برای ما راحتر گردد.

اگر مثلاً ۱۳۰ رشته انتخاب کردیم و خواستیم حذف کنیم ۲ راه برای حذف کردن وجود داره:

  1. از ابتدای انتخاب رشته حذف کنیم (که رشته های رویایی هستند)
  2. رشته های مشابه رو حذف کنیم.

تذکر: اگر شک کردیم رشته ایی رو بزنیم یا نه، زده شود بهتر است حتی ۱۵۰ رشته انتخاب گردد حذف ۱۵۰ رشته به ۱۰۰ تا راحتر از این است که کمتر انتخاب رشته کنیم.

آخرین مرحله: هر ۱۰ تا ۱۰ تا رشته کنار رشته رتبه ی تقریبی را بنویسید انتخاب (۱)، انتخاب (۱۰)، انتخاب (۲۰) و… انتخاب (۱۰۰) و بعد ببینید آیا روال منطقی که گفتیم لحاظ شده است.

اشتباهات متداول در انتخاب رشته:

  1. یکی از اشتباهات رایج افراطی رفتار کردن : مثلاً داوطلب میگه من رشته ی برق را دوست دارم و شروع می کند از اولین رشته ی برق دفترچه انتخاب می کند تا به آخرین رشته ی برق دفترچه می رسد.

ما یک بحث رشته داریم، یک بحث دانشگاه داریم و یک بحث شهر: ترکیب این ۳ عامل یک کد رشته رو درست می کند منطقی پس نه فقط رشته، نه فقط دانشگاه، نه فقط شهر ترکیب این ۳ یک انتخاب رشته ی خوب را برای ما تشکیل می دهد.

  1. گاهاً علاقه ی دانش آموز مبنی بر شناخت نیست: ۸۰% دانش آموزانی که به مشاورین مراجعه
    می کنند، زمانی که بهشون گفته می شود این رشته رو تعریف کنید اساساً تعریفی از اون رشته نمی دونند.

کسی که برق می خونه با کسی که معماری می خونه با کسی که صنایع می خونه ۳ تا فاز مختلفند: رشته ی برق نیاز به تحلیل گری دارد، رشته ی معماری نیاز به انگاره هنری دارد، رشته ی صنایع نیاز به روابط عمومی قوی دارد.

در انتخاب رشته ی درست باید به: ویژگی های فردیمون نگاه کنیم، امکاناتمون رو در نظر بگیریم، علاقمون را در نظر بگیریم، موقعیت کاریمون رو در نظر بگیریم. H خروجی همچنین تابعی یک انتخاب رشته ی خوب را تشکیل می دهد.

  1. ۳٫       نباید رتبمون برای ما انتخاب رشته کند:

من رتبه ی ۱۰۰۰ را کسب کردم و رتبه های ۱۰۰۰ اینها رو میزنند و قبول می شوند پس من هم باید این رشته ها را بزنم و این تفکر کاملاً غلط می باشد.

  1. بین گرایش های یک رشته تفاوت چندانی وجود ندارد من زیست شناسی می خواهم فقط و فقط گرایش سلولی و مولکولی من زیست شناسی می خواهم جانوری، گرایش گیاهی مورد قبول من نیست جز چند رشته مثل: مهندسی پزشکی و مهندسی راه آهن و… . بین گرایش های یک رشته تفاوت چندانی وجود ندارد.
  2. ۵٫       توجه دقیق به ستون دفترچه از الزامات انتخاب رشته هست:

یک ستون، به نام ستون توضیحات وجود دارد که نوشته می شود محل تحصیل جای دیگری هست مثلاً دانشگاه تهران، مهندسی شیمی دارد که محل تحصیلش رضوانشهر گیلانه، گاهاً داوطلب تهران را انتخاب می کند ولی آن رشته در شهری دیگر تشکیل می گردد.

همایش بزرگ انتخاب رشته مهندس علیرضانژاد

انتخاب رشته انفرادی به صورت دستی و کامپیوتری

آشنایی دانش آموزان با رشته های دانشگاهی و بازارکار هر رشته تحصیلی

تلفن رزرو

۰۹۱۹۴۸۴۶۶۸۹

۰۹۱۹۷۵۲۸۴۷۱

تلفن  مستقیم مهندس علیرضانژاد :۰۹۱۲۴۳۳۵۹۳۰

بــرچسب ها :
, , , , , ,
امتیاز دهیـد :
اگر این مطلب را دوست دارید پس like کنید :

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  1. نیلوفربوستانی در اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۴ ساعت ۴:۰۹ قبل از ظهر  گفته :

    سلام استاد من واقعا از نظرات شما ممنونم و از این که به کاشان اومدین

  2. از خواجه نصیر کاشان هستم پس چه زمانی می آیید اقای مهندس ؟
    شدیدا به وجود شما نیاز داریم

  3. slm,baraye barname tabeston be komak niyaz daram.vebeton ali bod

  4. عالی بود.من سال سوم ریاضی هست خیلی ازدرساموبراشب امتحان جمع کردم واینکه ی هفته قبل ازامتحان تعطیلم ازشماخواهشمندم ک یک برنامه برام بنویسیدوخواهشا ب ایمیلم بفرستید.مرسی



 
 
نظرات :
2933
بازدید امروز :
570
بازدید دیروز :
2885
تعداد عضو ها :
13397
کل مطالب :
2164
 
تلفن :
021-66388462
فکس :
021-66389469
همراه :
09121184523
ارسال پیامک :
10008395
info@m-ganji.com
 
نماد اعتماد الکترونیکی