Header ad

آن روزها

زیر چگونه درس بخوانیم

آن روزها

۱۳۹۵/۰۸/۱۷
آن روزها
آن روزها
این روزها، دیگر از خرید دفترچه راهنمای آزمون‌ها از طریق دفاتر و مراکز پستی (بویژه آزمون سراسری یا «کنکور» که همواره پر مخاطب‌ترین آزمون اجرایی سازمان سنجش بوده است) و در صف ایستادن‌ها، ازدحام داوطلبان، کمبود یا تمام شدن دفترچه راهنمای آزمون‌ها و نگرانی داوطلبان و والدین آنها و … خبری نیست و در حدود یک دهه است که این منظره به تاریخ پیوسته است؛ چون تمام مراحل برگزاری یک آزمون، آن هم آ‌زمونی به گستردگی و پر مخاطب بودن آزمون سراسری، از آغاز تا فرجام آن سیستمی شده است و به صورت اینترنتی انجام می‌شود؛ اما آن روزها، آن روزهای نه چندان نزدیک که تازه پیک‌سنجش متولد شده بود، یعنی همین دو دهه پیش، برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون‌های مختلف، بویژه آزمون سراسری، باید کفش آهنی به پا می‌کردی و به اصطلاح از هفت خان رستم می‌گذشتی؛ هفت خانی که برای گذشتن از هر خان آن در صفی می‌ایستادی، در  انتظار و دلهره به سر می‌بردی و دست آخر، با زحمت بسیار، مرحله به مرحله از حضور در یک آزمون، اعم از تهیه دفترچه راهنمای آزمون، ثبت‌نام، دریافت کارت شرکت در آزمون و در نهایت تهیه ویژه‌نامه اعلام اسامی پذیرفته شدگان هر آزمون را پشت سر می‌گذاشتی تا سرانجام، شاهدِ موفقیت و پیروزی نهایی را، که همان پذیرفته شدن در یک رشته مطلوب دانشگاهی بود، در آغوش بگیری.
آنچه در پی می‌آید، یکی از مجموعه گزارش‌هایی است که در سال‌های نه چندان نزدیک (قریب به دو دهه پیش) در یکی از شماره‌های پیک‌سنجش درج شده است، و ما برای آنکه فضای آن سال‌ها و وضعیت داوطلبان مشتاق شرکت در آزمون سراسری در آن روزگار را به صورتی خاطره آمیز به پیش چشم نسل امروز بیاوریم، آ‌ن را با اندکی ویرایش در اینجا مجدداً منتشر می‌کنیم؛ گزارشی که هنوز برای بسیاری از افراد نسلی که دو دهه پیش یا قبل از آن «کنکور» را تجربه کرده است، هنوز به مثابه یک نوستالژی و یک خاطره لطیف، شیرینی‌اش در ذهن‌ها جاری است.
 
به داوطلبان توصیه می‌شود …
گزارشی از ثبت‌نام آزمون سراسری سال ۱۳۷۶
دفترچه را تند تند ورق می‌زند و هر صفحه را خوانده و نخوانده به سراغ صفحه بعد می‌رود. هول و اضطراب به او اجازه دقت عمل و تفکر را نمی‌دهد و هر بار نیز که اندکی دقیق می‌شود، کلماتی مانند «ترخیص»، «مبذول» و «ملغی» یا جملاتی مانند «کان لم یکن» برایش غول‌هایی می‌شوند که نمی‌تواند با آنها روبرو گردد؛ پس دوباره عقب نشینی می‌کند.
فرصت زیادی باقی نمانده است، اما او هنوز فرم ثبت‌نام را پر نکرده و تازه عکس‌ها و سایر مدارکش هم آماده نیست.
دستش به قلم نمی‌رود؛ یعنی می‌ترسد فرم‌ها را پر کند. حق هم دارد؛ وقتی که هنوز متوجه بعضی از نکات و توصیه‌های دفترچه راهنما نشده است، چگونه فرم ثبت‌نام را پر کند؟
به سراغ تلفن می‌رود تا شاید یکی از بچه‌ها را پیدا کند و به کمک او فرم ثبت‌نام را پر کند، اما این بار نیز تیرش به سنگ می‌خورد؛ چون آنها نیز مثل او گیج و مبهوت مانده‌اند که چه کنند. با کلافگی، قلم و دفترچه راهنما را به گوشه‌ای می‌اندازد و تلویزیون را روشن می‌کند، در حالی که پیش خود فکر می‌کند: «راستی چه کار باید بکنم؟»
هر ساله تعدادی از داوطلبان شرکت در آزمون سراسری، بخصوص داوطلبانی که برای اولین بار قصد شرکت در این آزمون را دارند، با این مشکلات روبرو می‌شوند.
آنها نمی‌دانند که چگونه فرم ثبت‌نام را پر کنند یا حداقل به درستیِ اطلاعات خود اطمینان کامل ندارند و می‌ترسند در صورتی که به تنهایی اقدام به تکمیل فرم ثبت‌نام کنند، در آینده با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای روبرو گردند؛ برای همین در مدرسه، کلاس کنکور یا در آخرین ساعات مهلت ثبت‌نام در پست‌خانه به دنبال فرد با تجربه و آشنا با روال آزمون سراسری می‌گردند تا به یاری او و با آرامش خاطر، فرم ثبت‌نام را پر کنند.
اما مگر مسؤولان سازمان سنجش نمی‌گویند که دفترچه راهنمای آزمون سراسری در سطحی نوشته شده که قابل استفاده دانش‌آموزان دوره متوسطه است، پس چرا، شاهد چنین صحنه‌هایی هستیم؟
ما با همین سؤال، به سراغ داوطلبان شرکت در آزمون سراسری سال ۷۷ رفتیم و نتیجه آن، گزارشی است که مشاهده می‌کنید.
*        *        *
دفتر پستی نسبتاً شلوغ است؛ البته نه برای آزمون سراسری، بلکه برای دانشگاه آزاد که مهلت ثبت‌نام آن نزدیک به اتمام است و بچه‌ها هم در گیر و دار ثبت‌نام آن هستند. بالاخره در این میان، با دو مراجعه کننده روبرو می‌شوم که برای تحویل فرم ثبت‌نام آزمون سراسری به آنجا آمده‌اند.
می‌پرسیم: برای پر کردن فرم ثبت‌نام با مشکلی روبرو نشدید؟
یکی از آنها می‌گوید: نه، مشکلی نداشتم.
دوستش با خنده رو به او می‌کند و می‌گوید: این را هم بگو که جز امضای فرم کار دیگری نکردی و بقیه کارها را برادرت که دانشجو است، انجام داده است.
بعد رو به من می‌کند و می‌گوید: اما من که باید به تنهایی فرم ثبت‌نام را پر می‌کردم، مشکلات زیادی داشتم.
ـ چه مشکلاتی؟
ـ  اول اینکه فکر می‌کردم هر چیز که در دفترچه نوشته شده است به من ارتباط دارد، و چون معنی بعضی از قسمت‌ها را نمی‌فهیدم، مجبور بودم که کلی این در و آن در بزنم تا بفهمم که قضیه از چه قرار است و اصلاً مربوط به من می‌شود نه !
خوب اگر قرار است که معنای جملات را یک داوطلب شرکت در آ‌زمون سراسری درک کند؛ پس چرا برخی از آنها این قدر نامفهوم نوشته شده است؟! و اگر مهم نیست که بعضی از فصل‌ها یا جملات را یک داوطلب بفهمد، پس چرا آنها را در دفترچه ذکر کرده‌اند؟!
البته این فقط شامل جمله‌های نامفهوم می‌شود و من حرفی از غلط‌های نگارشی متعدد که در دفترچه راهنما است، نمی‌زنم.
ـ کدام غلط‌ها؟
ـ مثلاً «سازمان متبوعه» یا جمله‌های بدون فعل و جمله‌هایی که اصول نقطه‌گذاری در آنها اصلاً رعایت نشده است.
از بچه‌ها خداحافظی می‌کنم و به سراغ رییس دفتر پستی می‌روم و از او در مورد ثبت‌نام داوطلبان آزمون سراسری می‌پرسم و اینکه آیا تاکنون در  این زمینه با مشکلی روبرو شده‌اند یا خیر؟
وی می‌گوید: آزمون سراسری و مشکلات و مسایل آن، در حیطه فعالیت ما نیست. پست، تنها مسؤولیت تحویل فرم‌های ثبت‌نام و دفترچه‌های راهنما به داوطلبان و دریافت فرم‌ها را از آنها برعهده دارد؛ در واقع، داوطلبان آزمون سراسری برای ما تنها به عنوان متقاضیان استفاده از خدمات پستی مطرح هستند و در نتیجه ما با مشکل خاصی روبرو نیستیم.
دلم می‌خواهد سؤال کنم که آیا پلاکاردهای کوچک و بزرگی که در هر دفتر پستی با افراط زیاد نصب شده و به معرفی کلاس‌های کنکور می‌پردازد نیز جزو خدمات پستی است! اما می‌دانم که جوابم سکوت خواهد بود و  اینکه این مساله ارتباطی با دفاتر پستی ندارد و باید به روابط عمومی اداره پست مراجعه کنم.
از دفتر رییس که بیرون می‌آیم، پسری توجهم را جلب می‌‌کند که از مسؤول باجه پست می‌پرسد: سال سومی‌های نظام جدید هم می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند؟
به جای مسؤول باجه پست، در جواب او می‌گویم که مسؤولان سازمان سنجش اعلام کرده‌اند که فقط دانش‌‌آموزان دوره پیش‌‌دانشگاهی می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند.
می‌گوید: این موضوع را خودم هم شنیده‌ام، اما گفتم که شاید نظرشان عوض شده باشد. آخر هر روز یک اطلاعیه جدید صادر می‌کنند. گفتم شاید تغییر عقیده داده‌اند و امسال هم مثل سال گذشته، سومی‌ها می‌توانند در کنکور شرکت کنند !
به دفتر پستی دیگری می‌روم و در آنجا مسؤول باجه پست را می‌بینم که با دختری که پاکت فرم ثبت‌نام آزمون سراسری را در دست دارد، مشغول گفت و گو است.
مسؤول باجه پست می‌گوید: ما فقط فرم افرادی را تحویل می‌گیریم که از همین جا فرم گرفته باشند. شما هم باید به همان جایی که فرم را از آنجا تحویل گرفته‌اید، مراجعه کنید.
دختر می‌گوید: خودم که نگرفته‌ام، پدرم گرفته است. او هم اتفاقی از کنار یک اداره پستی رد می‌شده و دفترچه کنکور سراسری را گرفته است.
مسؤول باجه می‌گوید: خوب، دفترچه را به پدرتان بدهید تا به همان جا تحویل دهد.
دختر می‌گوید: پدرم ماموریت است. پست‌خانه هم دور است. برای من سخت است که تا آن طرف شهر بروم؛ فقط برای اینکه فرم ثبت‌نام را پست کنم.
و بعد با عصبانیت می‌‌گوید: آخر این چه وضعی است! همه جای دنیا به فکر رفاه حال ارباب رجوع هستند، اما شما کار را برایش مشکل‌تر می‌کنید، و به قهر از آنجا بیرون می‌رود.
مسؤول باجه پست می‌گوید: امسال تنها مشکلی  که داریم، همین مساله است. مردم مایلند که آزادی عمل داشته باشند و به دفتر پستی که سر می‌زنند، خدمات پستی مورد نیاز خود را نیز از آنجا دریافت کنند، اما امسال سازمان سنجش از ما خواسته است که با توجه به شماره پرونده فرم‌های ثبت‌نام، فقط فرم‌هایی را که تحویل داده‌ایم، دریافت کنیم.
البته در حال حاضر، ما مشکل عمده‌ای نداریم، اما در آخرین روزهای مهلت ثبت‌نام، که ازدحام مراجعه کنندگان زیاد است، این مساله برای ما مشکل آفرین می‌شود؛ چون علاوه بر خدمات پستی، باید با هر مراجعه کننده بحث کنیم که چرا یک فرم را تحویل می‌گیریم و فرم دیگر را تحویل نمی‌گیریم.
پای صحبت تعدادی از داوطلبان آزمون سراسری امسال که می‌نشینیم، می‌بینیم که بیشتر از این امر گله دارند. برای همین به سراغ معاون مرکز اجرای آزمون‌ها در سازمان سنجش می‌رویم و در این مورد با او گفت و گو می‌کنیم.
وی می‌گوید: ما امسال به روی هر تقاضانامه ثبت‌نام، یک شماره پرونده درج کرده‌ایم و از داوطلبان خواسته‌ایم که این شماره را به روی تمامی مدارک خود بنویسند. این کار باعث می‌شود که طبقه‌بندی تقاضانامه‌ها، بخصوص تقاضانامه داوطلبان هر استان، به طور مجزا، راحت‌تر صورت بگیرد، و با توجه به اینکه تعداد دفاتر پستی در هر شهر زیاد است (برای مثال در تهران ۴۰۰ دفتر پستی وجود دارد) این امر نمی‌تواند مشکلی برای داوطلبان ایجاد کند.
 از طرف دیگر، به نظر ما این کار به نفع داوطلب نیز هست؛ یعنی، اگر برای مثال داوطلبی مدارکش به سازمان سنجش نرسد، می‌تواند به دفتر پستی که مدارکش را تحویل داده مراجعه کند و با توجه به شماره پرونده خود براحتی پی‌گیری‌های لازم را انجام دهد.
اما با این وجود، اگر ببینیم که این امر مشکلی برای داوطلبان ایجا کرده است، حتماً با شرکت پست هماهنگی می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم که این ضابطه را فقط در مورد شهرها به اجرا در آورند؛ یعنی داوطلبان هر شهر فقط در همان شهر، فرم ثبت‌نام را دریافت کنند و سپس تحویل بدهند.
خیلی از داوطلبان، از نثر سنگین و کلمات دشوار و حجیم زیاد دفترچه‌های راهنما گله دارند.
آیا قصد ساده‌تر کردن دفترچه‌های راهنما را ندارید؟
ـ ما از سال ۷۱ به سمت ساده‌تر کردن دفترچه‌ها قدم برداشته‌ایم؛ چرا که به نظر ما داوطلب باید با خواندن دفترچه راهنما بتواند جواب تمام سؤالات خود را پیدا کند؛ بخصوص با توجه به آنکه بسیاری از داوطلبان شهرستانی فقط به دفترچه‌های راهنما دسترسی دارند و نمی‌توانند حتی از برنامه تلویزیونی ما استفاده کنند؛ اما ساده کردن بعضی از موارد نیز دشوار است؛ مثلاً دفترچه راهنمای شماره ۱ آزمون سراسری، اعلام یک سری ضوابط و مقررات است، و وقتی بحث از ضوابط و مقررات می‌شود، ساده‌تر کردن مطلب کمی دشوار می‌شود و بعضی از این ضوابط از سازمان یا وزارتخانه‌ خاصی فرستاده می‌شود و ما عین آ‌ن را درج می‌کنیم؛ مثل مقررات وظیفه عمومی که تمامی شرایط بر اساس اعلام رسمی اداره کل وظیفه عمومی است، و ما امیدواریم که در این موارد، پیک‌سنجش بتواند پل ارتباط خوبی بین ما و داوطلبان شرکت در آزمون‌های سراسری باشد.
ـ از داوطلبانی که امسال برای آزمون سراسری ثبت‌نام می‌‌کنند، چه انتظاراتی دارید؟
ـ  از داوطلبان می‌خواهیم که دقت کافی را هنگام پر کردن فرم تقاضانامه داشته باشند؛ چون شناختی که ما از داوطلب خواهیم داشت، بر اساس همین فرم تقاضانامه تنظیم و تعیین خواهد شد.
لازمه این دقت، آن است که داوطلب بند بند فرم تقاضانامه را با توجه کافی بخواند و سپس پیش‌نویس فرم تقاضانامه را که ما در دفترچه راهنما آورده‌ایم، پر کند و یک بار پیش‌نویس را مرور کند تا مطمین شود که تمامی خانه‌ها را به دقت پر کرده است و سپس به سراغ فرم اصلی برود و سر فرصت و با حوصله، پشت تقاضانامه را با خودکار آبی و روی آن را که کامپیوتری است با مداد نرم مشکی پر کند (ماشین علامت خوان فقط علامت‌هایی را که با مداد نرم مشکی زده شده است، می‌تواند بخواند و داوطلبان نباید از مداد اتود یا خودکار برای پر کردن این قسمت استفاده کنند).
 ما همچنین به داوطلبان توصیه می‌‌کنیم که دریافت فرم ثبت‌نام را به آخرین روزهای مهلت ثبت‌نام موکول نکنند؛ چون در این صورت، فرصت کمتری برای آماده کردن مدارک مورد نیاز یا مطالعه دقیق دفترچه راهنما خواهند داشت، و در صورتی که با مشکلی روبرو شوند، فرصتی برای حل مشکل خود نخواهند داشت، و این موضوع خود می‌تواند مساله ساز باشد.
خوشبختانه امسال، طبق اخباری که به دست ما رسیده است، تا ۲۱ آذر ماه، یعنی کمتر از ۵ روز، حدود ۵۰۰ هزار نفر دفترچه ثبت‌نام در آزمون سراسری را داوطلبان دریافت کرده‌اند و در این مدت از این تعداد ۸۰۰ نفر  مدارک خود را تحویل داده‌اند.
ان‌شاءا… این مساله نشان دهنده آن است که داوطلبان ما با دقت و تامل، فرم‌های تقاضانامه خود را پر می‌کنند تا در مراحل بعد با مشکل کمتری روبرو شوند؛ اما ما در سال‌های گذشته دیده‌ایم که برای مثال، داوطلب نظام قدیم، فقط به دلیل بی‌دقتی در نوشتن یک کد به جای کد دیگر، جزو داوطلبان نظام جدید به شمار آمده و برای همین اشتباه، کارت ورود به جلسه مرحله اول آزمون سراسری برای او صادر نشده است؛ یا در نوشتن زبان خارجه‌ای که می‌خواهد امتحان دهد و همچنین مذهب خود دقت کافی نداشته و در نتیجه زحمات یک سال او به هدر رفته است. ما حتی از داوطلبان می‌خواهیم در صورتی که چپ دست هستند، وضعیت خود را در خانه مورد نظر درج کنند تا ما سر جلسه آزمون برای آنان امکانات لازم را فراهم کنیم و صندلی مناسبی را برایشان تهیه کنیم،  و بالاخره از داوطلبان می‌خواهیم که نشانی خود را روی پاکت کارنامه با خطی خوانا بنویسند تا کارنامه آنها بموقع و بدون هیچ مشکلی ارسال گردد. متاسفانه ما هر سال تعداد زیادی کارنامه داریم که پست، به علت خوانا نبودن نشانی داوطلبان، قادر به ارسال آنها نیست.

به هر حال، ما نیز امیدواریم که مساله اطلاع‌رسانی در آزمون سراسری، به حدی برسد که هر داوطلب، بدون دغدغه و نگرانی، در کمترین زمان براحتی در آزمون ثبت‌نام کند و خواندن اطلاعات دفترچه‌های راهنما به کلاس تقویتی نیاز نداشته باشد.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.